Polarsirkel-ekspedisjonen dag for dag

Lemaire kanalen er en av de vakreste rutene du kan seile i Antarktis. Vi passerte den 11 kilometer lange kanalen i sein kveldssol i går. Kanalen går inn sundet lengst til venstre.

Antarktisekspedisjonen sør for den sørlige polarsirkelen med MS «Fram» dag for dag. Turen varte fra 28. januar til 11. februar 2015.

Medvirkende er Ernst Larsen, foto og Kristin Ruud, tekst.

28. januar: Vi flyr fra Buenos Aires klokken 04.40. Flyturen tar tre og en halv time. På flyplassen blir vi hentet med buss. Formiddagen til fri avbenyttelse i Ushuaia. Vi kommer om bord i MS «Fram» klokken 15, og forlater Ushuaia klokken 18. Skipet går ut Beagle-kanalen. Vakkert sommervær med mye sjøfugl og en sjelden gjest, en southern right whale dolphin. Seint på kvelden er vi ute i åpen sjø.

29. januar: Drakestredet. Det regnes som en av verdens hardeste havstrekninger. Overfarten til Den antarktiske halvøya tar cirka to døgn. Om bord i båten får vi utlevert utstyr, ekspedisjonsjakker og gummisko, samt påmelding og informasjon om aktiviteter. Foredrag om fotografering.

30. januar: Etter lunsj kommer vi til Yankee Harbour på øya Greenwich, 62 grader 32 minutter sør. Vi må støvsuge alle klær vi skal ha på oss når vi er i land, for å unngå å spre plantemateriale til Antarktis. I Yankee Harbour ser vi gentoo- og chinstrap-pingviner (bøylepingviner) og pelssel. En landtunge ligger som en halvmåne og beskytter stranden.

En gjeng ungpingviner sklir på isen på vei fra et isflak ned til sjøen.

31. januar: Mikkelsen Harbor og Cierva Cove, sørsiden av Trinity Island. 63 grader 50 minutter sør. På Mikkelsen Harbor ser vi gentoo-pingviner. De har redene sine i nærheten av en gammel rød hytte. Etter lunsj er det båttur for alle i Cierva Cove. Vi ser blant annet pelssel på turen.

1. februar: Deception Island, Telefon Bay, før lunsj og Whalers Bay (etter lunsj), 62 grader 59 minutter sør. Øya er en aktiv vulkan, men krateret ligger under vann. Den er helt rundt, og du seiler inn det som kalles Neptuns blåsebelg, et trangt sund. Vi gikk fottur rundt et krater. Ser over til den andre siden mot en chilensk forskningsstasjon. Goldt landskap med stein, og enkelte fargede steiner. Etter lunsj har vi flyttet oss til Whalers Bay. Har vært norsk hvalfangststasjon her, før både britene og chilenerne hadde sine forskningsstasjoner her. Rester etter hus og oljetanker, samt rester etter ferskvannstønner er igjen. Stedet ble evakuert etter vulkanutbrudd (flere). Vi dro på fottur i fjellet, men måtte snu på grunn av usikre isbreer med sprekkdannelser. Vi badet fra den flotte svarte sandstranden. To grader i vannet.

2. februar: Cuverville og Danco Island, 64 grader 41 minutter sør. Før lunsj dro vi på kajakkpadling i Cuverville. Vi padlet rundt øya. Så pelssel og kongeskarv. På øya var det gentoopingviner. Etter lunsj var vi i land på øya Danco og så gentoopingviner. De høyeste rugeplassene er på toppen av et berg, 174 meter over havet. Det er de høyeste plassene som blir tidligst snøfrie. Men det betyr også at pingvinene har mer enn 300 meter å forsere på vei opp og ned til sjøen. Vi så mye knølhval i sjøen som jaktet etter mat. En gruppe overnatter i telt på land, såkalt «Amundsen Night». Lavt skydekke.

3. februar: Neko Harbour 64 grader 50 minutter sør, Port Lockroy og Lemaire Channel 64 grader 49 minutter sør. Vi hadde båtcruise i Neko Harbour før lunsj. Fantastisk med is, isfjell og knølhval på fire-fem meters hold. Etter lunsj er vi i Port Lockroy, en tidligere britisk forskningsstasjon som er bemannet som museum på sommeren. Interessant å se hvordan forholdene var der forskerne overvintret. Det er en butikk der, og vi kjøpte t-skjorter og postet postkort. Det er pingviner overalt. Gentoopingvinene har etablert seg på øya etter at forskningsstasjonen ble bygget. På kvelden går vi gjennom Lemaire Channel. Kanalen er smal og med høye fjell. MS «Fram» kommer til kanalen i 21-tiden om kvelden. Vi får en fantastisk solnedgang gjennom kanalen (som også kalles Kodak-channel) og vi ser finnhval og knølhval.

4. februar: Krysser den sørlige polarsirkelen klokken 11.23, 66 grader 33 minutter sør, 66 grader 40 minutter vest. På grunn av isforholdene kommer vi oss ikke inn til Detaille Island som planlagt. Is blokkerer landingen på øya, men vi kan se hytta som var i bruk fra 1956 til 1959 som britisk forskningsstasjon. På grunn av vanskelige isforhold ble de som overvintret på Detaille ikke hentet ut. Da det gikk mot tredje vinteren, klarte en båt å komme så nær Detaille at de som var på øya kunne evakueres. Avreisen skjer så fort at fortsatt står det mat på bordet og de lange underbuksene henger ved ovnen. Det var synd vi ikke kom i land. Vi ser nå havis, og seilingsleden mellom Den antarktiske halvøya og øya Adelaide er blokkert av is, så vi må gå rundt Adelaide. Vi har storm og ti meter bølgehøyde. På grunn av isen kan ikke MS «Fram» gå med stabilisatorene ute. Det blir mye sjø. Vi forlater spisesalen når tallerkener og glass går i gulvet og bord og stoler begynner å seile.

5. februar: Vi planlegger å gå i land på Stonington Island, 68 grader 10 minutter sør, men landingsplassen er også her blokkert av is. Vi fortsetter til Horseshoe Island, 67 grader 50 minutter sør etter lunsj. Her kommer vi i land, og besøker en nedlagt forskningsstasjon og Kristin bader, sør for den sørlige polarsirkel!

6. februar: Bongrain point, 67 grader 43 minutter sør. Vi kommer ikke i land nå heller, og fortsetter til Rothera, 67 grader 34 minutter sør. Besøker den store britiske forskningsstasjonen som er helårsdrevet. Vi får besøke butikken, akvariumet og snakke med havforskere og dykkere, vi besøker depotet for utstyr for feltopphold og lærer hva de bruker når de er ute i felt midt på vinteren og vi ser fire store elefantseler. Dette er streifdyr. Elefantselene er vanlig i Sør-Georgia, men nå og da dukker streifdyr opp. Vi besøker også et minnested for de som har omkommet med tilknytning til basen. I tillegg er det en plakett til minne om de 1204 hundene som har tjent menneskene i Antarktis, før Antarktis-traktaten satte en stopper for bruk av hunder på kontinentet. Ansatte på Rotherabasen er om bord i «Fram» og handler i butikken og bader i jacuzzien. Vi må ta leden på yttersiden av Adelaide-øya på vei nordover igjen. Ikke fullt så grov sjø nordover, men det gynger kraftig.

7. februar: Fish Islands 66 grader 00 minutter sør. Vi kommer dit etter lunsj. På grunn av tett is og isfjell kommer vi ikke i land på Fish Islands, men vi drar ut på båtcruise i polarsirkelbåtene.

8. februar: Petermann Island, 65 grader 10 minutter sør. Vårt siste stopp i Antarktis. Vi går i land og besøker kolonier av gentoo- og adelie-pingviner, samt kongeskarv. Ser mange ulike seler. Kjører Lemaire-kanalen mot Melchior Islands nordover, 64 grader 19 minutter sør. Ser Paradise Harbour med sin vakre beliggenhet. Vi ser spekkhoggere. Fortsetter ut i Drakestredet mot Ushuaia.

9. februar: Drakestredet, grov sjø.

10. februar: Drakestredet, med kurs for Kapp Horn på 56 grader sør. Flere albatrosser følger oss et stykke på vei mot Kapp Horn – det sørlige motstykket til Nordkapp. Mye sjø og bølger, men det roer seg straks vi kommer nord for Kapp Horn.

11. februar: Vi legger til kai i Ushuaia med retur til Buenos Aires med fly klokken 09.10.